Cewki zapłonowe odgrywają istotną rolę w utrzymaniu pracy silnika. Jeśli ulegną awarii, będziesz wiedział, że coś jest nie tak, a im szybciej zdiagnozujesz problem i wymienisz cewkę na nową, tym lepiej. Zrozumienie ich funkcji, rozpoznanie znaków ostrzegawczych i wiedza, jak sprawdzić uszkodzenie cewki zapłonowej pomoże Ci uniknąć dalszych szkód i bólu głowy na drodze.

Jak działają cewki zapłonowe?

Silniki spalinowe, czy to gazowe, czy wysokoprężne, potrzebują do pracy katalizatora energii. Cewki zapłonowe wykorzystują indukcję, aby zmienić napięcie akumulatora pojazdu w tysiące woltów prądu, aby wytworzyć iskrę, która zapala sprężone paliwo w komorze spalania i wysyła tłok w dół. Niektóre pojazdy mogą mieć pojedynczą cewkę i system rozdzielacza, ale większość nowoczesnych pojazdów ma dedykowane cewki dla każdego tłoka. Konfiguracja różni się w zależności od producenta. Kiedy wszystko działa dobrze, cewki współpracują ze świecami zapłonowymi, aby dostarczyć na czas iskry dla płynnego działania. Jednakże, cewki mogą zawieść z czasem z powodu wieku, korozji, uszkodzenia cieplnego, narażenia na wycieki lub zużytych świec zapłonowych, które powodują szybsze zużycie cewek.

Skutki awarii cewki zapłonowej

Kilka rzeczy może się zdarzyć, jeśli cewki zaczną zawodzić. Po pierwsze, twój samochód może nie zapalić lub może mieć trudny czas startu z powodu słabej iskry lub braku iskry. Można również zauważyć, że podczas pracy, to misfire i działa szorstki, dając lugging lub bucking uczucie podczas jazdy. Dzieje się tak dlatego, że (jeśli masz cewkę do każdej świecy zapłonowej) masz jeden cylinder, który albo nie ma zapłonu, albo tylko czasami ma, co zaburza równowagę silnika. Efektem ubocznym jest to, że ten cylinder nie spala paliwa, które do niego wpływa, więc może ucierpieć Twój przebieg na paliwie i możesz zauważyć czarny dym z wydechu.

Praca na bogatym paliwie może powodować cofanie się ognia, ponieważ niespalone paliwo spala się w układzie wydechowym, a nie w cylindrze, co z czasem może odbić się na katalizatorze. W pewnym momencie komputer pojazdu zorientuje się, że coś jest nie tak, nawet jeśli nie zauważyłeś niczego niezwykłego. Wtedy właśnie zapali się kontrolka check engine. Skanowanie pojazdu w poszukiwaniu kodów i poświęcenie czasu na zdiagnozowanie tych znaków ostrzegawczych może skierować Cię w kierunku ewentualnej złej cewki zapłonowej, jeśli nie kilku.

Zapłon to błogość

Najtrudniejszą częścią jest określenie, czy problem dotyczy cewki zapłonowej czy świecy zapłonowej. Aby to sprawdzić, należy użyć testera iskier pomiędzy świecą zapłonową a cewką. To powie Ci, czy cewka przekazuje prąd do wytworzenia iskry, ale nie powie Ci ile. Aby uzyskać ostateczne słowo na temat tego, czy cewka jest dobra, możesz zmierzyć jej oporność multimetrem - sprawdź u producenta, jakie są wymagane specyfikacje. Jak zawsze, wyłącz pojazd przed odłączeniem przewodów i pamiętaj o zachowaniu wszelkich środków ostrożności, aby uniknąć obrażeń i porażenia prądem.

Alternatywnie, można po prostu zdecydować się na wymianę cewek i wtyczek, tak długo, jak masz je odinstalowane. W końcu kiedyś trzeba będzie je wymienić.

Wczesne rozpoznanie uszkodzonej cewki zapłonowej jest ważne, aby uniknąć większych szkód. Zwracaj uwagę na oznaki awarii i zainwestuj w kilka łatwych w użyciu narzędzi, aby nie dać się zaskoczyć.

Sprawdź wszystkie produkty z zakresu zapłonu, elektryki i oświetlenia dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji o tym, jak sprawdzić uszkodzenie cewki zapłonowej, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Wikimedia Commons.