Wystarczy jedno spojrzenie pod maskę pojazdu, aby zorientować się, że dzieje się tam bardzo dużo. Silnik spalinowy jest wystarczająco skomplikowany, z wieloma częściami współpracującymi ze sobą w celu wytworzenia mocy, która porusza pojazd, ale obok niego działa kilka innych systemów. Akcesoria i podzespoły współpracujące z silnikiem są utrzymywane w harmonii przez pasek napędowy, zwany również paskiem serpentynowym. Pasek ten jest uważany za materiał eksploatacyjny i należy go wymienić, najlepiej zanim jego zużycie przekroczy określony próg. Oto na co należy zwrócić uwagę podczas sprawdzania zużycia paska w Twoim pojeździe.

Pasek serpentynowy

Pasek serpentynowy można znaleźć z przodu silnika, wije się wokół elementów takich jak sprężarka klimatyzacji, pompa wody, wentylator chłodnicy, alternator, pompa wspomagania kierownicy, wiele kół pasowych do prowadzenia paska i napinacz, aby utrzymać wszystko mocno. Nie mylić z paskiem rozrządu, który jest odpowiedzialny za utrzymanie wału korbowego prawidłowo timed z wałem rozrządu, paski napędowe są zwykle bardziej dostępne - choć nowoczesne silniki mogą dostać trochę ciasno.

Niektóre pojazdy mogą mieć dwa oddzielne paski, a umiejscowienie elementów napędzanych różni się w zależności od samochodu. Jeśli uważasz, że pasek może być uszkodzony lub brakuje go, ale nie jesteś pewien, zajrzyj do instrukcji obsługi lub poszukaj schematu przedstawiającego przebieg paska umieszczonego gdzieś pod maską.

napęd

Zepsute dobre paski

Istnieje kilka wyraźnych oznak, że pasek napędowy jest zużyty lub już uległ awarii. Jeśli zauważysz, że jeden lub więcej elementów napędzanych przez pasek zaczyna działać, będziesz chciał sprawdzić, czy to właśnie pasek jest winowajcą. Czy Twój akumulator padł, ponieważ alternator nie ładuje go? Czy wspomaganie układu kierowniczego lub klimatyzacja nie działają prawidłowo? Czy Twój silnik się przegrzewa? Ważne jest, aby pamiętać, że wszystkie te problemy mogą być spowodowane przez problemy niezwiązane z paskiem napędowym, ale pasek jest wystarczająco łatwy do sprawdzenia, jeśli zauważysz te problemy, zwłaszcza jeśli doświadczasz problemów z kilkoma z tych systemów jednocześnie.

Pasek może się całkowicie zerwać, ale bardziej prawdopodobne jest, że zacznie się zużywać, poluzuje się i zacznie się ślizgać. Na szczęście Twój pojazd często daje Ci inną wskazówkę: dziwne odgłosy. Możesz zauważyć głośne piszczenie lub krótsze świergotanie, gdy pasek się zsuwa, usłyszeć jęk kół pasowych, jeśli napięcie jest zbyt słabe, lub usłyszeć krótkie trzepotanie, jeśli pasek się zerwał.

Sprawdź stan paska i wymień go w razie potrzeby

Sprawdzenie paska pod kątem zużycia nie jest trudne i może być wykonane, gdy pasek jest jeszcze na pojeździe, ale nigdy nie należy tego robić, gdy pojazd jest uruchomiony. Sprawdź, czy na pasku nie ma pęknięć, postrzępień, brakujących części lub kawałków oraz zużytych rowków. Może on wyglądać na szczególnie wysuszony, co może się zdarzyć w wyniku działania ciepła i tarcia, z jakimi styka się z czasem. Pasy napędowe są zazwyczaj oczekiwane do czterech lub pięciu lat, lub między 60.000 a 100.000 mil, ale będziesz chciał sprawdzić instrukcję obsługi właściciela, aby potwierdzić dla swojego pojazdu.

Ponieważ ich wymiana nie jest zazwyczaj trudna, założenie nowego paska napędowego w ramach konserwacji zapobiegawczej jest lepszym rozwiązaniem niż całkowite zużycie starego i utknięcie na mieliźnie bez kierownicy i z przegrzanym silnikiem, więc aby uniknąć tego losu, należy zwracać uwagę na oznaki zużycia.