Wałek rozrządu - obrót i działanie

27 lipca 2015, 13:52 silnik

Wałek rozrządu, umieszczony pod silnikiem, jest kolejną kluczową częścią każdego samochodu i jest montowany w różnych odmianach, z których każda działa z niewielkimi różnicami. Oprócz standardowej konstrukcji, istnieje wałek rozrządu górnozaworowy i wersja dwugłowicowa.

Wałek rozrządu obraca się w połączeniu z wałem korbowym samochodu. Wykonuje on usługę polegającą na mieszaniu powietrza i paliwa dostającego się do cylindrów oraz gazów z nich wydobywających się, w czynności powtarzanej wiele tysięcy razy.

Wałek rozrządu ma przymocowane do siebie wystające podłużne płatki, po jednym na każdy zawór. Płatki wywierają nacisk na zawory lub mechanizm przejściowy, zmuszając je do otwierania się podczas obrotu. Kształt płatków może mieć wpływ na osiągi silnika przy różnych prędkościach obrotowych! Zawór dolotowy rozpoczyna proces otwierania od płatka, gdy tłok rozpoczyna swój suw spalania w dół. Siła wznosząca tłok wypycha gazy na zewnątrz, a kiedy tłok osiąga szczyt cyklu, zawór zamyka się.

Uzyskaj ofertę na naprawę silnika

Jeśli cylindry samochodu są w jednej linii, jest on wyposażony w górny wałek rozrządu, z jednym wałkiem rozrządu potrzebnym dla każdej linii cylindrów. Jeśli Twój samochód posiada silnik z literą "V" przed liczbą cylindrów, np. "V8", dwa wałki rozrządu będą obsługiwać dwie linie cylindrów. Działanie tej wersji wałka rozrządu różni się od działania standardowego elementu - w modelu górnym krzywki poruszają dźwigienkami zaworowymi w górnej części cylindra, powodując otwieranie i zamykanie zaworów. Działanie w tym modelu jest wykonywane za pomocą potężnych sprężyn, ale oba typy wałków rozrządu są napędzane przez wał korbowy, poprzez pasek lub łańcuch rozrządu.

W pojazdach z silnikami o większej mocy, w których każdy cylinder może mieć cztery lub więcej zaworów, montowane są wałki rozrządu z podwójnym wałkiem rozrządu. W efekcie, istnieją dwa wałki rozrządu dla każdej linii cylindrów, zaprojektowane i potrzebne do obsługi liczby zaworów dodatkowe powietrze i wejść do cylindra, z gazów jest wydalany z większą siłą, co skutkuje dodatkowej mocy silnika.

Ogólnie rzecz biorąc, silniki samochodowe

polegają na pojedynczym rozrządu; obrót wałka rozrządu z prędkością, z jaką zawory otwierają się i zamykają, ale są opcje. W niektórych pojazdach rozrząd zaworów może być regulowany lub przynajmniej zaprojektowany tak, aby przesunąć go nieco do przodu. Na przykład, skutecznie porusza się na zamknięciu zaworu lub podczas otwierania.

Uzyskaj ofertę na naprawę silnika

Wszystko o silniku/motorach

  • Jak naprawić nieszczelną uszczelkę głowicy
  • Jak naprawić nieszczelną chłodnicę samochodową
  • Co to jest chłodnica?
  • Co to jest uszczelka głowicy i do czego służy?
  • Co to jest wałek rozrządu?
  • Jak wymienić skrzynkę bezpieczników w samochodzie?