Podnośnik to pozycja obowiązkowa w każdym warsztacie. Jeszcze 40 lat temu każdy samochód był wyposażony w podnośniki, były to zębatki o nośności 500 kg. Dziś mamy możliwość dobrania dowolnych podnośników o niezbędnej charakterystyce, które można zastosować zarówno do auta, jak i na stacji obsługi.

Co to jest podnośnik?

Podnośnik to urządzenie, które unieruchamia pojazd na zadanej wysokości. Dzięki zastosowaniu podnośnika możliwe jest przeprowadzenie montażu opon, diagnostyki oraz naprawy zawieszenia bez podszybia i podnośnika. Podnośnik może być używany między innymi w życiu codziennym, gdzie trzeba podnosić ciężkie przedmioty. Rynek motoryzacyjny wypełniony jest wszelkiego rodzaju podnośnikami, które różnią się od siebie wykonaniem, charakterystyką i funkcjonalnością.

Udźwig

Konieczne jest wybranie podnośnika do podnoszenia maszyny o wymaganym udźwigu. Jeśli ten parametr nie pasuje do wagi samochodu, to podnośnik będzie nieprzydatny. Jest to zwłaszcza istotne w warsztatach samochodowych. Jeśli masa własna pojazdu wynosi 1500 kg, to udźwig urządzenia podnoszącego powinien wynosić od 1700 kg, a najlepiej 2 tony. Jeśli zastosowane zostanie urządzenie podnoszące o niższym potencjale, może to doprowadzić do natychmiastowej awarii, a co gorsza spadku samochodu z wysokości. Dla właścicieli samochodów osobowych, których maksymalna waga nie przekracza 1,5 tony, a prześwit nie przekracza 200 mm, wskazany jest prosty rombowy podnośnik na 2 tony, który wystarczy do montażu opon i krótkiej pracy. Jednak serwisy samochodowe, gdzie konieczne jest długotrwałe trzymanie samochodu w zawieszeniu, powinny wyposażyć się w podnośnik o udźwigu od 3 do 5 ton, co wystarcza do użytku w SUV-ach i małych samochodach dostawczych. W przypadku samochodów ciężarowych istnieją urządzenia podnoszące o udźwigu 15-30 t. Należy wybrać podnośnik do ciężarówki na podstawie jego maksymalnej masy, czyli jeśli pojazd waży 7 ton, to jego nośność wynosi 8 ton, to podnośnik jest potrzebne na 15 ton.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Wysokość podnoszenia to minimalna wartość, przy której podnośnik zaczyna pracować. Należy zwrócić uwagę na ten parametr, ponieważ auta o prześwicie 170 mm nie da się unieść za pomocą podnośnika o wysokości podbieracza 15 cm. Dobór odpowiedniego podnośnika do tej wartości jest prosty: zmierz odległość do auta próg na płaskiej drodze, jeśli wynosi 150 mm, to wysokość podnoszenia powinna wynosić 70-100 mm. Kolejny parametr, na który warto zwrócić uwagę, to wysokość podnoszenia - to maksymalna wysokość na jaką można unieść pojazd. Do wymiany koła, demontażu i prac montażowych przy zawieszeniu i demontażu skrzyni biegów z pojazdów z napędem na przednie koła - odpowiednia wysokość podnoszenia waha się od 30 do 50 centymetrów. Podnośnik jest podstawowym narzędziem w arsenale mechanika samochodowego. Podczas naprawy pozwala podnieść pojazd i sprawdzić usterki. Główne zalety klasycznego podnośnika to udźwig od 2 do 200 ton oraz sztywność konstrukcji. Jednak ten typ podnośnika ma niewielką wysokość podnoszenia i jest wyjątkowo niewygodny w transporcie - podnośnik można przechowywać tylko w pozycji pionowej, w przeciwnym razie olej hydrauliczny wycieknie ze zbiornika.

Podnośnik wózkowy podnosi również ładunek hydraulicznie. Korpus podnośnika wyposażony jest w uchwyt. W obudowie zamontowana jest pompa tłokowa, cylinder, zawór i zbiornik oleju hydraulicznego. Rękojeść przenosi siłę poprzez dźwignię na pompę tłokową, która pompuje olej do cylindra pod tłokiem, tym samym podnosząc go. Zawór odcinający blokuje przepływ zwrotny oleju. Im dłużej pracuje pompa, tym więcej oleju przepływa pod tłokiem i tym samym wzrasta ciśnienie w siłowniku hydraulicznym. Aby obniżyć obciążenie, należy otworzyć zawór obejściowy na pompie. Podnośnik jest bardzo stabilny i można go umieścić pod dowolnym punktem pojazdu. Jednak do pracy wymagana jest twarda i równa powierzchnia.