Rotacja opon to nie tylko przedłużanie ich żywotności, ale także w dużej mierze dbanie o ich osiągi i upewnianie się, że bieżnik znajduje się we właściwych miejscach, gdyby doszło do mniej korzystnej sytuacji. Wiedza o tym, kiedy i jak często należy zmieniać opony, jest kluczem do utrzymania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa na drodze, osiągów i oszczędności pieniędzy.

Krótko mówiąc, rotacja opon to powtarzająca się praktyka polegająca na przekładaniu kół pojazdu z jednej wnęki na drugą w celu zapewnienia równomiernego zużycia bieżnika. Równomierne zużywanie się opon jest ważne dla przedłużenia ich żywotności.

Zebraliśmy wszystko, co musisz wiedzieć o tym, kiedy i jak prawidłowo rotować gumy.

 

Jak często należy rotować?

Większość producentów opon zaleca rotację opon co 5 000-8 000 kilometrów. W Kanadzie można to łatwo przetłumaczyć na zmianę sezonową, co oznacza, że po założeniu opon zimowych należy je obrócić w inne miejsce niż w poprzednim sezonie i podobnie jest z oponami letnimi. Można to łatwo zrobić, zaznaczając kredą na wewnętrznej stronie opony, aby przypomnieć sobie, w którym miejscu ostatnio była zamontowana każda opona, co zapewni równomierne zużycie w zależności od pory roku.

Typowy schemat rotacji polega na przesunięciu przednich opon do tyłu, a tylnych do przodu, jednocześnie przecinając się stronami. Opony jednokierunkowe można przenosić tylko z przodu na tył po tej samej stronie, aby zachować właściwości kierunkowe i osiągi ich bieżnika - można je przenosić z boku na bok, gdy są ponownie montowane. Ogólna zasada - zwłaszcza w przypadku wymiany opon śniegowych - mówi, że opony o największym bieżniku powinny pozostać na oponach napędowych, aby zapewnić największą przyczepność. Można również rozważyć rotację pełnego kompletu opon, w tym zapasowych, co oznacza, że schemat rotacji będzie wymagał pewnych kreatywnych ruchów, aby każda opona miała swoją szansę zabłysnąć.

 

Przyczyny nierównomiernego zużycia

Zbyt wysokie/niskie ciśnienie

Opona z nadmiernym ciśnieniem będzie wykazywać typowe oznaki zużycia raczej na środkowej szerokości opony niż na jej krawędziach, ponieważ opona będzie się wybrzuszać w środkowej części, przez co krawędzie z czasem będą miały mniejszy kontakt z nawierzchnią. Z kolei niedopompowanie spowoduje szybsze zużycie krawędzi opony, gdy opona jest płaska bliżej ścian bocznych. W obu przypadkach zwiększa się prawdopodobieństwo wymiany opony, a w skrajnych - jej rozerwania.

Aby uniknąć problemów z ciśnieniem powietrza, należy pamiętać o prawidłowym napompowaniu opon na początku każdego sezonu, gdy opony są wymieniane, a także o uzupełnianiu powietrza kilka razy w roku. Można to zrobić, odczytując zalecane ciśnienie na cal kwadratowy (PSI) na ściance opony.

 

Kręcenie

Obracanie się pojazdu nieuchronnie prowadzi do zużycia opon. Podczas skręcania zewnętrzna strona opony zużywa się nieproporcjonalnie bardziej niż jej wewnętrzna część, ponieważ ciężar i tarcie zbierają swoje żniwo. Na przykład skręty w prawo na światłach i znakach stopu w Ameryce Północnej są ciaśniejsze niż skręty w lewo, dlatego lewa przednia opona zużywa się szybciej niż wewnętrzna opona kierowcy z przodu po prawej stronie z tego prostego powodu, że przednia lewa opona pokonuje większy dystans.

Kierowanie na sucho polega na skręcaniu opon, gdy pojazd nie jest w ruchu. Jest to typowe na parkingach, kiedy musisz wyprowadzić swój pojazd z ciasnego miejsca bez uderzenia w inne. Istnieje również możliwość uderzenia i otarcia ścian bocznych prawych opon podczas parkowania równoległego.

 

Problemy mechaniczne

Niewspółosiowość układu kierowniczego może również powodować nieproporcjonalne zużycie opon. Niewspółosiowość oznacza, że opona i koło nie są w jednej linii z innymi oponami i osią pojazdu. Kierowca zazwyczaj stara się zrekompensować uczucie ciągnięcia, nadmiernie skręcając w przeciwnym kierunku, w zasadzie ciągnąc oponę za sobą na przejażdżkę po drodze, która nie jest zgodna z właściwościami bieżnika.

 

Układ napędowy

W pojeździe z napędem na przednie koła, opony napędowe powinny być obrócone do tyłu, a tylne opony powinny być skrzyżowane z przodu z lewej strony na prawą. Alternatywnie, w pojeździe z napędem na tylne koła, 4WD lub AWD, tylne opony napędowe powinny być przesunięte do przodu, a przednie obrócone do tyłu z lewej strony na prawą.

W przypadku konfiguracji z 5 oponami zapasowymi prostym sposobem na rotację w każdym sezonie jest zamiana przedniej opony kierowcy na zapasową, działając w kółko - podczas każdej rotacji opona zapasowa staje się tylną prawą oponą. W przypadku pojazdów transportowych z podwójnym tyłem można rotować, pozwalając oponom przylegać do swoich boków i obracać się z czasem w dwóch oddzielnych cyklach kołowych. Wewnętrzna opona tylna stanie się oponą przednią.