Koła większości pojazdów wymagają sporadycznego wyważenia - ich masa jest nierównomiernie rozłożona na obwodzie, co prowadzi do szeregu negatywnych konsekwencji. Ten problem rozwiązuje się, instalując ciężarki wyważające na kołach.

Co to jest waga równoważna?

Ciężarek wyważający to specjalnie ukształtowany ciężarek zawieszony na tarczy (obręczy) koła pneumatycznego w celu wyeliminowania (lub zredukowania do dopuszczalnego poziomu) jego niewyważenia. Koła pojazdów, ze względu na cechy konstrukcyjne i niedoskonałości procesów technologicznych ich wytwarzania, mają pewien nierównomierny rozkład masy na obwodzie i wzdłuż osi. Nierównomierny rozkład masy może wynosić jednostki i dziesiątki gramów (w skrajnych przypadkach nawet kilkaset gramów dla masywnych kół o dużej średnicy), jednak gdy koło obraca się pod wpływem sił odśrodkowych, prowadzi to do uderzeń i zwiększonych wibracji. Niewyważenie zaledwie 10 g przy prędkości 50 km / h prowadzi do niewyważenia sił 400 g na kole, a przy prędkości 100 km / h - już 1,7 kg. Ma to wyjątkowo negatywny wpływ na zawieszenie pojazdu i skraca żywotność jego elementów, a także negatywnie wpływa na obsługę. Aby zredukować niewyważenie koła do akceptowalnych (a raczej bezpiecznych) wartości, stosuje się specjalne urządzenia - ciężarki wyważające. Są to małe metalowe ciężarki, które są zamontowane na tarczy, aby wyważyć koło.

Zalety

Równoważenie ciężarów ma kilka korzystnych efektów:

• Zmniejszenie bicia promieniowego i osiowego koła;

• Zmniejszenie intensywności drgań i obciążeń drganiami elementów zawieszenia;

• Przedłuża żywotność koła i elementów zawieszenia;

• Poprawia obsługę pojazdu;

• Poprawia komfort.

Obecnie rynek oferuje ogromną różnorodność ciężarków wyważających.

Rodzaje, budowa i cechy ciężarków wyważających

Stosowane obecnie ciężarki wyważające są podzielone na trzy typy w zależności od sposobu ich zamontowania na obręczy. Ponadto są podzielone na kilka grup w zależności od ich zastosowania. Produkty każdego typu mają swoje własne cechy konstrukcyjne i właściwości, które są regulowane przez normy. Obciążniki zawdzięczają swoją nazwę dzięki technologii mocowania na tarczy koła: są instalowane na obręczy dysku za pomocą uderzenia młotkiem. Istnieją ciężarki:

• Dzielone - w jednej wersji dla niedzielonych felg do 16 cali oraz w dwóch wersjach dla dzielonych tarcz od 15 do 22,5 cala (z jedną i dwiema sprężynami);

• Nierozdzielone - różne opcje dla dysków od 12 "do 16" i dysków dzielonych od 15 "do 22,5".

Wszystkie obciążniki oparte są na metalu o określonym kształcie i wadze. Obciążnik może być wykonany z różnych metali:

• Ołów

• Cynk;

• Stal ocynkowana.

Najczęściej stosowany jest ołów, ma duży ciężar właściwy - przy tych samych wymiarach ciężar ołowiu waży więcej niż cynk i stal. Jednak ołów intensywnie koroduje, co z czasem może doprowadzić do zmniejszenia masy obciążnika. Pod tym względem ciężarki cynkowe są bardziej stabilne, doskonale opierają się negatywnym wpływom środowiska i służą przez długi czas. Obciążniki stalowe są lekkie i zabezpieczone cynkiem lub inną powłoką antykorozyjną. Ciężarki mają łukowaty kształt, który dopasowuje się do kształtu kołnierza obręczy. Najlepszą siłę mocowania osiągamy, gdy ściśle przylega on do płaszczyzny i obręczy tarczy, a ponieważ obecnie produkowane są tarcze o różnych średnicach, ciężarki mają również inny promień łuku. Ciężarki samoprzylepne to stosunkowo nowe rozwiązanie wyważania kół. Taki obciążnik to płaski kwadratowy lub prostokątny odlew z metalu ciężkiego, na którego tylną powierzchnię nakładana jest mocna dwustronna taśma lub specjalny klej. Produkty tego typu zyskały swoją nazwę ze względu na technologię ich montażu - ciężarki po prostu nakleja się na felgę, przytrzymując na niej klejem.

Ciężarki wyważające zagniatane to ciężarki używane do wyważania kół pojazdów mechanicznych - motocykli, motorowerów itp. Mogą mieć różną konstrukcję. Główną cechą odważników jest ich waga. Dziś ciężarki nadziewane produkowane są w gramaturach od 5 do 500 g, natomiast te przeznaczone do kół samochodów osobowych mają masę od 5 do 60 g w odstępach co 5 g, a od 60 do 100 g w odstępach co 10 g, a do samochodów ciężarowych - w odstępach 50 g. i 100 g